Skip to main content
Please wait...

Usljed meteoroloških promjena koje karakteriše porast temperature, od jutros se bilježi značajan pad koncentracija zagađujućih PM10 čestica u zraku na svim mjernim mjestima u Kantonu Sarajevo, zbog čega je ukinuta epizoda "Pripravnost", prema Planu interventnih mjera.

Prognozirane vremenske prilike pogodovat će čistom zraku i u narednim danima. 

Generalno, kako se bliži kraj grijne sezone, smanjuju se emisije zagađujućih materija od sagorijevanja čvrstih energenata, a  primarni izvor zagađenja zraka u ostatku godine ostaje saobraćaj.

Nedavna  mjerenja izduvnih gasova iz vozila na cestama Kantona Sarajevo,  ukazala su, nažalost, na drastična odstupanja u odnosu na evropske gradove.

Utvrđeno je, između ostalog, da vozila na benzin sa Euro standardima do 5,  emituju mnogo više koncentracije PM10 čestica i azotnih oksida, u usporedbi sa štetnim emisijama koje se iz istih tipova vozila bilježe u drugim evropskim gradovima.

Ocjena struke, navedena u Studiji o mjerenju izduvnih gasova iz vozila u Sarajevu, je da bi buduće mjere smanjenja štetnih emisija iz saobraćaja trebale biti usmjerene i ka poboljšanju kvalitete goriva i provjere performansi trosmjernih katalizatora na starijim benzinskim automobilima, te generalno na zabrani vožnje u gradu starijim vozilima sa visokim emisijama.

Pomenuta mjerenja su urađena metodom daljinske detekcije na oko 25.000 prolaza vozila, kako bi se utvrdile stvarne emisije iz različitih tipova vozila, uz pomoć specijalizirane opreme koja je osigurana u okviru implementacije IMPAQ projekta na poboljšanju kvaliteta zraka u BiH. 

Radi se o projektu koji je finansirala Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju, a partneri u realizaciji potprojekta usmjerenog na redukciju štetnih emisija iz saobraćaja su bili Ministarstvo komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS, Ministarstvo saobraćaja  KS, te Švedski institut za istraživanje okoliša i španska firma OPUS RS.

Dobijeni podaci i zaključci mjerenja uveliko mogu doprinijeti poboljšanju zakonske regulative i prakse u radu stanica tehničkog pregleda vozila, kao i saobraćaja, te su dostavljeni svim nadležnim institucijama u BiH. Također će poslužiti za pripremne aktivnosti vezane za uvođenje tzv. Zone niske emisije u centralnom dijelu grada, kao i za eventualne izmjene Plana interventnih mjera u slučajevima prekomjernog zagađenja zraka KS.

Jedan od istaknutih zaključaka u Studiji  je da “stariji automobili na benzin, prije Euro 5, pokazuju nenormalno visoke emisije u poređenju sa sličnim vozilima u drugim evropskim gradovima”. Istaknuto je, između ostalog i da prelazak sa Euro 1 na Euro 5 vozila u saobraćaju osigurava smanjenje štetnih emisija do 90 posto. Također je navedeno da dizel automobili doprinose najvećim količinama emisija zagađujućih čestica.